• 1400/04/13 - 13:54
  • تعداد بازدید : 263
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

۱۵۴ هزار راس دام علیه بیماری‌های مشترک در استان مرکزی ایمن سازی شدند

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۵۴ هزار و ۵۴۳ رأس دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری تا کنون علیه بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان ایمن سازی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، دکتر محسن شانقی روز یکشنبه به مناسبت ۱۳ تیر ماه روز مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام افزود: ۹۹ هزار و ۷۸۲ رأس دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری تا کنون برای مقابله با بیماری مشترک تب مالت، پنج هزار و ۸۱۶ قلاده سگ علیه بیماری هاری و ۴۸ هزار و ۹۴۵ راس دام علیه بیماری شاربن ایمن سازی شدند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون این دام‌ها با رویکرد مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۲۵۱ مورد آزمایش تشخیصی تب مالت برای شناسایی دام‌های آلوده بیماری در بین جمعیت دامی استان مرکزی انجام شد که در این آزمایش‌ها یک راس گاو و چهار راس گوسفند و بز آلوده به این بیماری تشخیص و برای معدوم سازی به کشتارگاه اعزام شدند.

دکتر شانقی گفت: هفت هزار و ۴۲۷ مورد تست سل نیز امسال در بین دام‌های سنگین و ۳۰۶ مورد تست مشمشه در بین تک سمان استان مرکزی انجام شد و ۱۲ راس گاو آلوده به بیماری سل و هفت راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در این اقدامات شناسایی و معدوم شدند.

وی حدود ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی در جوامع انسانی را منشاء حیوانی دانست و افزود: نگهداری لاشه‌ دام‌های کشتاری به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه (پیش سرد)، سم پاشی و ضد عفونی ۱۸ هزار و ۹۷۵ راس دام سبک و سنگین و ۳۳۹ هزار و ۳۶۵ متر مربع از جایگاه‌های نگهداری دام استان مرکزی برای مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو و سایر بیماری‌های دامی و مشترک از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهارداشت: اقدامات پیشگیرانه و مبارزه‌ای در برابر بیماری‌های مشترک از برنامه‌های اولویت دار اداره کل دامپزشکی این استان است.

شانقی گفت: آموزش و آگاهی بخشی به بهره‌برداران در سطح روستاها و دامداری‌های سنتی و صنعتی استان مرکزی، آموزش‌های چهره به چهره، توزیع دست نوشته و بروشورهای آموزشی و ارسال پیامک های آموزشی از دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام بوده‌است.

وی با اشاره به روند نزولی بیماری تب مالت انسانی از سال 85 تا کنون افزود: افزایش پوشش واکسیناسیون دام ها علیه بروسلوز از جمله عوامل کاهش این بیماری در این استان بوده‌ و امید است با تامین امکانات و اعتبارات مورد نیاز، این روند در سال‌های آتی نیز ادامه دار باشد.

 

 

  • گروه خبری : اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 275302
کلمات کلیدی
روابط عمومی  استان مرکزی

روابط عمومی استان مرکزی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه